تالار گفتگوی مشاغل برتر
خوش آمدید! برای فعال سازی امکانات لطفا ورود یا ثبت نام.

توجه

Icon
Error

barbod Offline
#1 ارسال شده : 1396/05/02 04:26:02 ب.ظ
barbod

رتبه: Member

گروه ها: Registered
ارسالها: 23
مکان: تهران

1 تشکر دریافتی در 1 ارسال
در عصر ساسانیان هنر تحت حمایت شاهان به اوج کمال رسید ، که به منظور تجلیل و نمایاندن پیروزی ها و جاودان کردن اعمال پادشاهان حائز اهمیت بسیار بود .



هنر جواهر سازی و استفاده از زیور آلات تزئینی نیز که وسیله ای برای مشخص کردن جایگاه اجتماعی شاه و موقعیت فرد استفاده کننده بوده است به خدمت گرفته شد تا مشروعیت وی را بیشتر استحکام بخشد که یکی از مهمترین داده های منسجم باستان شناسی که بیشترین اطلاعات را درباره زیورآلات عصر ساسانی در اختیار ما قرار می دهد سکه ها هستند .


هدف پژوهش حاضر شناخت و بررسی انواع زیورآلات زنان و مردان عصر ساسانی و بیان موقعیت اجتماعی افراد و گروه های مختلف براساس استفاده از این هنر تزئینی می باشد . آنچه نگارنده به عنوان یک روش پژوهشی به کار گرفته است تکیه بر منابع مکتوب شواهد باستان شناسی از جمله سکه ها ، نقوش برجسته ، مهرها وظروف عصر ساسانی می باشد نتیجه ای که حاصل شد و جود یک تضاد طبقاتی و اجتماعی بارز در این دوره است به طوری که حتی استفاده از هر نوع زیورآلاتی مخصوص طبقه اشراف بوده و کسی حق استفاده از آن را نداشت مگر با اجازه شخص شاه که ممکن بود به پاس خدمات از شاه گرفته باشد .

ساسانیان در هنر و فرهنگ خود هنر هخامنشیان را الگو قرار دادند و دنباله روی هخامنشیان شدند . هرچند هنر ساسانیان به پای زمان هخامنشیان نمی رسد ولی کاملاً در آن راه گام بر می داشت و ملاحظه می شود که هنر ساسانی هم یک هنر کاملاً درباری است که البته در اثر گسترش و دامنه ارتباط آن با شرق و غرب از تاثیر هنر رومی دور نمانده است .
در میان هنرهای این دوره هنر جواهر سازی و استفاده وسیع از زیورآلات یک تصویر کلی از اوضاع اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی دوره ساسانیان را برای ما مشخص می کند . ساسانیان به طور کلی به تن پوش های مجلل و زیورآلات و پوشیدن کفش های مرصع علاقه فراوانی داشتند . آنان از زیورآلات به طور وسیعی در مراسم های گوناگون از جمله:ضیافت ها و مراسم شاهی ، شکار و .... استفاده می کردند تاج ، گوشواره ، گردنبند ، دستبند ، بازوبند و ... زیورآلاتی بودند که میزان استفاده از آن نشان دهنده ی موقعیت و جایگاه اجتماعی فرد استفاده کننده بوده است . که در میان منابع بدست آمده است از دوره ساسانیان نگاره های صخره ای برای شناخت زیورآلات جدید آنها از اهمیت بسیاری برخوردارند .در طاق بستان یک دقت و توجه به موتیف های تزئینی و جزئیات وجود دارد که پیش از این در پیکره تراشی ساسانیان دانسته نبود ، جزئیات جواهرات ، لباس ، تاج های پرنقش و نگار ، تاج گلها ، کمربند وشمشیر پادشاه . این برداشت را به دست می دهد که نه یک سنگ تراش بلکه یک زرگر آن ها را حک کرده است .
همچنین از دوره ی ساسانی ظرف های فلزی زیادی از قبیل بشقاب و جام و گلدان برجای مانده که بیشتر نقره ای و گاهی از طلاست . موضوع های مهم تزئین ظرف ها عبارت است از : صحنه های شکار ، جلوس شاه ، اعطای منصب ، ضیافت ، رامشگران و ....

ویرایش بوسیله کاربر 1396/05/02 04:27:25 ب.ظ  | دلیل ویرایش: مشخص نشده است

تبلیغات
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست
کاربرانی که در حال مشاهده تالار هستند
Guest
جهش به تالار  
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.


این صفحه در مدت زمان 0.518 ثانیه ایجاد شد.
بک لینک: کراتین مو در کرج , مرکز تخصصی کراتین مو در کرج , احیا و صافی مو در کرج , بوتاکس مو در کرج , پروتئین مو در کرج , خدمات آرایش دائم در کرج , وکس صورت و ابرو در کرج , کاشت ناخن در کرج , طراحی حرفه ای مانیکور و پدیکور در کرج , اتاق تمیز , کلین روم , تبلیغات رایگان , پمپ وکیوم , خرید پمپ وکیوم , فروش پمپ وکیوم , طراحی وب سایت , سئوی وب سایت